Opbevaring til puslebord, bæredygtigheden af tøjet, blestørrelser og modermælkserstatning er kun få af de mange ting, man når at tænke på, inden man føder sit første barn … listen er lang og, der er jo utrolig mange ting, man som nybagt forælder skal tage stilling til.
Er du førstegangsfødende, så har du uden tvivl haft en del ideer om, hvilken slags babytøj du vil have til den lille, hvordan børneværelset skal indrettes og hvilken opbevaring til puslebord, du skal have. I dette blogindlæg hjælper vi dig med at finde den rette opbevaring til puslebord, så alt det skønne babytøj er nemt at få fat i, når du skifter baby. Du kan selvfølgelig også have babytøjet andre steder end på puslebordet, og du kan snildt anvende de samme tips til dem.
Se vores tilbud: Lækkert babytøj på tilbud her
Hvordan organiserer man babytøj?
Der er mange forskellige måder at gøre det på. I dette indlæg henter vi inspiration fra det danske organiseringsunivers Simply Organized, der er fyldt med inspirerende billeder, som giver en lyst til at gøre drømmene til virkelighed. De laver en masse guides, tips og tricks til, hvordan man får mere ro og overskud i hverdagen igennem organisering. Vi er især blevet inspireret af deres organiseringsmetode, der er perfekt til lige netop organisering af babytøj.
Det er faktisk også deres produkter, som er brugt på alle billederne! De har nemlig opbevaring til hele huset. Hos Simply Organized er det ikke kun er blestationen, der kan få en overhaling – det er faktisk hele hjemmet. Det er også fantastisk dejligt, at få skabt nye gode rammer, til når der om lidt kommer til at bo endnu et lille menneske med en masse behov i huset.
Organisér allerede inden baby kommer med Simply Organized-metoden
Er du førstegangsfødende, så vil du nok gerne have, at puslebordet er klar, inden den lille nye kommer. Der er uden tvivl en masse, der skal nås, inden baby kommer, men det er faktisk et skønt tidspunkt at lave et system. Du har bedre forudsætninger for at kunne bevare orden i babytøjet, hvis der er et system – og det er nemmest at lave et system helt fra bunden.
Trin 1: Ryd alt ud
Du er sikkert allerede begyndt på at købe ind til livets lille mirakel. Saml derfor alle tingene til puslebordet ét sted, så du kan se det hele.
Trin 2: Lav kategorier
Bleer, vådservietter, zinksalve, sutter, stofbleer og babytøj. Det er nogle af de ting, der som regel står på et puslebord, og som gerne skal være på plads, inden du begynder at tænke på opbevaring. “Kan man ikke bare købe opbevaringen først, og så finde resten derefter?” Spørger du Simply Organized, så er der mange, der ender med at vælge opbevaringen ud fra, hvad man forestiller sig, at man har brug for frem for, hvad man faktisk behøver.
Har du endnu ikke fået bygget en garderobe til den lille? Det kan være, at det er den første, at du venter til du kender køn eller håber på at kunne arve lidt fra din kusine, hvis hendes barn er seks måneder ældre end dit eget.
Hos Pure Basic kan du heldigvis finde bæredygtigt babytøj, som er nøje udvalgt ud fra en række kriterier. Vi tror på, at bæredygtigt børnetøj er fremtiden og giver dine børn muligheden for en lysere fremtid. Du kan derfor finde et stort udvalg af bæredygtigt børnetøj i vores shop, og vi går op i at det enten er GOTS-certificeret, OEKO-TEX®-certificeret eller er blevet godkendt af os og dermed er Pure Basic-certificeret.
Gå på opdagelse i vores store udvalg af bæredygtigt babytøj af høj kvalitet, med lang levetid og i tidløse design.
Trin 3: Find den rette opbevaring
Nu har du fundet ud af, hvad der skal stå på puslebordet. Perfekt! Så kan vi gå videre til de næste trin: kategorisering og opbevaring.
Ifølge Simply Organized-metoden så går kategorisering ud på, at inddele tingene i kategorier (sjovt nok). Bleer, vådservietter, zinksalve, sutter, stofbleer og babytøj kan ses som overkategorier, hvoraf den sidste især kræver underkategorier. Her kan du inddele i kortærmede bodyer, langærmede bodyer, heldragter, leggings, strik, kjoler, strømpebukser og strømper. Når du har gjort det, så kan du folde tøjet fint og ensartet sammen – så ved du nemlig præcis, hvor meget det fylder. Det er vigtigt at vide, når man skal vælge opbevaring.
Det er netop, hvad du skal til nu. Du ved præcis, hvad der skal opbevares, hvor og hvor meget det fylder. Det betyder, at du nemt at finde den rigtige størrelse trækasse, plastkasse eller andet – her foreslår vi Simply Organizeds webshop. Der er alt, hvad hjertet begærer indenfor opbevaring. Du kan derfor snildt finde opbevaring til puslebord derinde, som både er praktisk, funktionelt og smukt.
Når du har fundet opbevaring, så handler det blot om at stille den på den plads, hvor den nu skal “bo”.
Trin 4: Gentag processen
WHAT!? Den er god nok. Hvis du gerne vil undå, at puslebordet vokser dig over hovedet, så handler det om at vedligeholde det. Det gør du bedst ved at gentage hele processen regelmæssigt. En god huskeregel: Når baby vokser ud af en størrelse, så organiser det hele og vurder, om der er behov for ny eller mere opbevaring til puslebord. Så er du godt på vej til, at det forbliver pænt og hyggeligt at skifte den lille.
Hvis du er på udkig efter nye størrelser til den lille (snart store), så besøg Pure Basics shop og bliv inspireret.
Sådan organiserer du et puslebord, der allerede er i brug
Har du allerede født og er puslebordet en fast del af hverdagen? Bare rolig – du kan stadig “nå” at organisere det 😉
Simply Organized-metoden kan nemlig også bruges selv når du har haft puslebordet i gang i et stykke tid. Følg guiden herunder, og så får du styr på orden og opbevaring til puslebord.
Trin 1: Tag alt ud af puslebordet
Er puslebordet altid lidt et rod, så skal der etableres et system – og det gør man bedst ved at starte forfra. Den bedste måde at gøre det på er ved, at tage alle tingene på puslebordet ud og at lægge det på et bord. Så kan du nemlig se det hele, og det gør det altså noget nemmere.
Trin 2: Ryd ud i babytøjet
Har lille Christian, Storm, Magrete (alle de skønne navne til skønne størrelser) allerede beriget jeres liv i nogle måneder, så kigger du måske på puslebordet og tænker: “Puuuha, hvornår røvede vi lige en børnetøjsforretning?” Start derfor med at sortere ud: Tag alle tingene og tøjet og vurder, om I stadig bruger det. Hvis lille Christian, Storm, Magrete og så videre er blevet et halvt år, så strammer de første bodyer nok efterhånden. Det kan være lidt svært at skille sig af med tøj, som de har brugt i den første tid. Du kan enten donere til velgørenhed, lade det gå i arv eller gemme det, hvis du forventer, at der er en lillebror eller lillesøster på vej.
Du kan desuden sagtens gemme et par stykker tøj, som har stor affektionsværdi – men gem det et sted, der giver mening. Det skal jo ikke ligge der, hvor det tøj, som baby bruger, ligger. Gem i stedet alt det skønne babytøj, som du ikke kan nænne at skille dig af med i en speciel kasse på loftet eller i kælderrummet. Det kan jo også være, at tøjet skal bruges igen af en lillebror eller en lillesøster engang – hvem ved?
Trin 3: Lav kategorier
For at finde den bedste opbevaring til puslebordet, så find først ud af, hvad der skal opbevares. Du har allerede ryddet ud – nu handler det så om at lave kategorier. Hvilke kategorier giver så mening at lave?
Du kan starte med at lave overkategorier som: bleskift, plejeprodukter og tøj. Begynd derefter at lave underkategorier som: bleer, vådservietter, stofbleer; cremer, babypudder, medicin; bodyer, leggings, heldragter, strømper, kjoler.
Fold tøjet pænt, og så ved du, hvor meget det fylder, og hvor store kasserne skal være.
Trin 4: Find den rette opbevaring til puslebord
Nu er det tid til at finde den rette opbevaring. Den bedste måde at udvælge opbevaringen er ved at måle puslebordets hylder og skuffer samt at “måle” tingene, der skal stå på dem/ligge i dem. Simply Organized anbefaler: Find ud af hvor meget bodyerne fylder, hvor de skal stå og hvilken kasse der skal til.
Trin 5: Gentag processen
Den bedste måde at blive ved med at have orden på puslebordet er ved regelmæssigt at organisere det.
Den bedste huskeregel er: Organisér puslebordet og babytøjet hver gang den lille går en størrelse op.
Pure Basic
– fordi bæredygtigt børnetøj er fremtiden